معرفی 17 تا از بهترین گل ها و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا
۱ ژوئیهٔ ۲۰۲۳
معرفی 17 تا از بهترین گل ها و گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا گزینه مناسبی برای خانه های کوچک آپارتمانی می باشند تا فضای آن ها را تصفیه نمایند. داشتن گیاهان در محیط های سرپوشیده بسیار مفید است. آن‌ها بهره‌وری ما را از خواب سالم افزایش می‌دهند، استرس و خستگی را کاهش داده و به فضای دکوراسیون شما حس و حال زندگی بی‌نظیر می‌افزایند. همچنین گیاهان تصفیه کننده هوا سطح سر و صدا را کاهش می‌دهند و کیفیت هوای خانه‌ های شما را بهبود می‌بخشند. قطعا همه می دانید که گیاهان در طول فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربن را به اکسیژن تبدیل می کنند. اما شاید برخی از شما ندانید که آنها همچنین امکان از بین بردن ذرات گرد و غبار و آلودگی های مضر را از هوای تنفسی اطراف ما دارند.

اگر می‌خواهید به طور طبیعی کیفیت هوای خانه‌تان را بهبود ببخشید، سلامت روان خود را تقویت کنید و دکوراسیون زیبایی به آن اضافه کنید، خرید گیاهان آپارتمانی تصفیه‌کننده هوا  راه خوبی است.

چه سمومی باعث آلوده شدن هوای منزل می شوند؟

بهتر است قبل از اینکه به خرید یک گل آپارتمانی تصفیه کننده هوا بپردازید، با علت آلوده شدن و همچنین نوع آلودگی هوایی که در اطراف شما است، آشنا شوید.

 این سموم و عوامل به وجود آوردنده آن عبارتند از:

  • بنزن: در چسب ها، روان کننده ها و محصولات پاک کننده
  • فرمالدئید: در محصولات چوبی و مصالح ساختمانی
  • تولوئن: در جوهر، رنگ و دود سیگار یافت
  • تری کلرواتیلن: در رنگ ها، لکه برها و مایعات پاک کننده فرش
  • زایلن: در رنگ ها، لاک ها، چسب ها و نشانگرهای دائمی
  • آمونیاک: در کودها و محصولات تمیز کننده پنجره
  • مونوکسید کربن: در اجاق گاز، فانوس، کوره، شومینه و موارد گازی

برای کمک به کاهش این سموم، توصیه می شود به ازای هر 100 متر مربع در خانه خود دو یا سه گیاه داشته باشید. در ادامه متوجه می شوید که چه گیاهان آپارتمانی مناسب تصفیه هوا متناسب با سبک زندگی و فضای زندگی شما هستند.

مطالب پیشنهادی: معرفی بهترین کودهای شیمیایی و ارگانیک برای گل های آپارتمانی

گل تصفیه کننده هوای منزل

نقش گل ها و گیاهان تصفیه کننده هوا در تمیزی هوای اطراف

ممکن است از قبل بدانید که گل آپارتمانی تصفیه کننده هوا می تواند محیط زندگی شما را تغییر دهد. کیفیت هوا به طور کلی تحت تأثیر دی اکسید کربن، مونواکسید کربن، اکسید نیتروژن و همچنین ترکیبات آلی فرار (VOCs) قرار می گیرد که می توانند در برخی از محصولات و مواد داخل خانه ما وجود داشته باشند. گیاهان از طریق فرآیند فتوسنتز، دی اکسید کربنی را که بازدم می کنیم به اکسیژن تبدیل می کنند و همچنین گازها را از طریق فرآیندی به نام جذب از هوا خارج می کنند.بنا بر گزارش ناسا در سال 1989 که اغلب به آن استناد می شود، (دانشمند بیل ولورتون) ادعا کرد که گیاهان تصفیه کننده هوای آلوده می توانند راه حل اقتصادی امیدوار کننده ای برای از بین بردن آلودگی هوای داخل خانه ارائه دهند. Wolverton توانایی گیاهان در حذف VOCs از محیط و پتانسیل آنها برای استفاده در ماموریت‌های اعماق فضا را مورد بررسی قرار داد. تا انتهای مقاله با ما همراه با باشید تا شما را با برخی از گیاهان تصفیه کننده هوای اتاق و هوای خانه آشنا کنیم.

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا از نظر ناسا

بهترین گیاه تصفیه کننده هوا در این بخش معرفی شده اند که تاثیر بسزایی در بهبود هوای داخلی منزلتان دارند. در سال 1989، گروهی از فضانوردان در ناسا "مطالعه هوای پاک" را برای بررسی خواص تصفیه کردن هوا توسط گیاهان را آغاز نمود. ناسا این مطالعه را پیرامون موضوع سندرم ساختمان بیمار که در اواخر قرن بیستم شناخته شد، انجام داده بود. در آن زمان، تبادل هوای تازه در ساختمان‌ها به نفع کاهش مصرف انرژی قربانی شد. برای کاهش هزینه گرمایش و سرمایش ساختمان، فضای داخلی فوق‌العاده عایق‌بندی شده بود. البته این وضعیت به دلیل نبود تهویه طبیعی و هوای تازه، باعث افزایش بیماری های مختلف گردید. در همان زمان، از مصالح ساختمانی مصنوعی استفاده شد که به تدریج «گازهای خارج شده» مضر منتشر می کردند .لذا توجه به بهترین گیاه خانگی برای تصفیه هوا قوت گرفت. تیم محققان ناسا به این نتیجه رسیدند که علاوه بر استفاده از مصالح ساختمانی ایمن تر و به حداقل رساندن تهویه مکانیکی، آلودگی هوای داخل خانه را می توان تا حد زیادی با معرفی گیاهان «سیستم حمایت از حیات طبیعت» کاهش داد.مطالعه هوای پاک ناسا به این نتیجه رسید، گیاهی که سموم هوا را از بین می‌برند می توانند به عنوان یک فیلتر هوای طبیعی برای حذف آلاینده های آلی هوا عمل کنند. در زیر لیست بهترین گیاهان تصفیه کننده هوای خانه از نظر ناسا آمده است:

  • پاپیتال یا پیچک انگلیسی
  •  گل داوودی
  •  گیاه پوتوس 
  • نخل اریکا
  •  اسپاتی فیلوم یا زنبق صلح
  •  آگلونما یا همیشه سبز چینی
  •  سانسوریا
  •  گوش فیل یا کالادیوم
  •  فیکوس الاستیکا
  •  آلوئه ورا
  •  گل گندمی
  •  گل ژربرا

گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی:

وجود گیاهان آپارتمانی اکسیژن ساز در شب در تمام خانه ها الزامی می باشد. با توجه به اینکه امروزه اغلب شهرهای کشور آلوده می باشد و نمی توان در فصول سرد سال امکان تهویه هوا را در خانه فراهم آورد، لازم است تا حتما از گیاهان مناسب برای این محیط ها استفاده نماییم. در حال حاضر می توان با پرورش برخی از گیاهان داخل منزل میزان اکسیژن هوا را افزایش داد. این گیاهان قادر هستند تا مواد شیمیایی و آلودگی های هوا را کاهش دهند. برخی از افراد تصور می نمایند که با بستن پنجره ها می توانند جلوی آلودگی ها را بگیرند اما باید در نظر داشت که بسته بودن آنها می تواند آلودگی ها را تا 5 برابر افزایش دهد. از همین رو نیاز است تا به سراغ راه های تصفیه هوا در داخل منزل باشیم.

توجه داشته باشید که گیاهان تصفیه کننده هوا برای محل کار و اداره نیز می توانند مناسب باشند. به طور مثال شما می توانید از گل گندمی استفاده نمایید که تا 90 درصد آلودگی های محیط را جذب می نماید. در زیر لیستی از گیاهان اکسیژن ساز برای فضای خانه معرفی شده است:

  • نخل اریکا
  • گیاه سانسوریا
  • گل عنکبونی یا گندمی
  • گیاه آلوئه ورا
  • گیاه اسپاتی فیلوم
  • گیاه سرخس بوستون
  • فیکوس الاستیکا
  • گل آگلونما
  • گیاه بامبو
  • گل پاپیتال

بیشتر بدانید: آشنایی و راهنمای روش نگهداری گل برگ نعنایی در گلدان

گل آپارتمانی اکسیژن ساز

چرا وجود گیاهان تصفیه کننده هوای آلوده در خانه ضروری است؟

با کمی جستجو در اینترنت می توانید عکس گیاهان تصفیه کننده هوای خانه را مشاهده نمایید که اغلب افراد در منازل خود از آنها استفاده می نمایند. این گیاهان را می توان مفید ترین نمونه های موجود نامید؛ زیرا قادر هستند تا هوای خانه را تصفیه کنند. در حال حاضر آلودگی هوا یکی از دغدغه های بزرگ افراد محسوب می شود لذا برای مقابله با آن می توان از روش های آسان استفاده نمود. این بین تهیه گل های خانگی می تواند بسیار مقرون به صرفه و مفید باشد.

گیاهان می توانند سمومی که در اطراف ما وجود دارند را از بین ببرند. این گیاهان سم های فوق را به کمک برگ های خود دریافت نموده و به ریشه منتقل می نماند. جالب است که بدانید همین سم ها بعدها می تواند به مواد مغذی برای رشد تبدیل شود. البته نوع دیگری از جذب سموم نیز وجود دارد که موارد زائد توسط ریشه جذب شده و به اکسیژن مورد نیاز بدن انسان تبدیل می شود.

نگهداری گیاهان علاوه بر اینکه می تواند محیط خانه شما را شاداب کرده و هوا را تصفیه کند، مزایای دیگری نیز دارد. این گیاهان فعالیت مغز را افزایش می دهند. این به این دلیل است که این گیاهان به راحتی محیط را سم زدایی می کنند. به صورت کلی وقتی انسان اکسیژن لازم را در بدن خود نداشته باشد، نمی تواند به درستی تنفس نماید. همین مورد نیز باعث خستگی و خمودگی وی می شود. گیاهان آپارتمانی قادر هستند تا سیستم ایمنی بدن را تقویت نمایند. آنها از بیماری هایی همچون آنفولانزا، سرماخوردگی و مواردی از این قبیل جلوگیری می کنند. و همچنین فعالیت های مغز را با تامین اکسیژن مناسب تامین کنند.

بسیاری از افراد برای تمیزی محیط زندگی خود از تمیز کننده های شیمیایی استفاده می نمایند. این تمیزکننده ها می توانند بر روی سلامت بدن تاثیر مثبتی داشته باشند. مواد شیمیایی فوق به آرامی بر روی وسایل می نشینند و کم کم در محیط پخش می شوند. از همین رو در دراز مدت بر روی بدن انسان تاثیر منفی خواهند گذاشت. گیاهان می توانند مواد شیمیایی فوق را به کمک برگ های خود جذب نمایند. البته سایر وسایل مورد استفاده در منزل همانند فرش ها، چوب ها، رنگ ها و ... نیز می توانند از خود گازهای شیمیایی و مواد سمی منتشر نمایند که با داشتن یک گیاه تصفیه کننده می توان اثر آنها را خنثی نمود.

لیست گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا:

از آنجایی که اکثر گیاهان موجود در کره زمین نقش مهمی در پاکیزگی هوا دارند، اما فقط تعدادی از آن ها را می توان به عنوان گل آپارتمانی تصفیه کننده هوا نگهداری کرد. در ادامه لیست گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا آورده شده است که شما می توانید از آن ها برای تصفیه هوای داخلی بهره ببرید:

نخل شامادورا

یا نخل بامبو یکی از محبوب‌ترین گیاهان داخلی و سازگار با نور کم است. فقط زمانی که خاک آن خشک به نظر می رسد، باید آبیاری شود. نخل شامادورا چیزی جز هوای تمیز برای تنفس برای شما باقی نمی گذارد. این نمونه از گیاهان تصفیه کننده هوای آپارتمان برای سگ ها و گربه ها غیر سمی است. از سوی دیگر می تواند کمک به حذف فرمالدئید، بنزن، مونوکسید کربن، زایلن، کلروفرم و ... نماید.

مطالب خواندنی: معرفی 23 مدل از انواع گل کروتون آپارتمانی

نخل اریکا تصفیه کننده هوا

نخل اریکا

نخل اریکا یکی دیگر از گیاهان اکسیژن ساز آپارتمانی می باشد که یکی از گیاهان استوایی محسوب می شود. برای نگهداری از نخل اریکا کافی است گیاه خود را در معرض نور غیرمستقیم و روشن خورشید قرار دهید و آن را با دقت آبیاری کنید. این نخل اریکا می تواند هوایی که تنفس می کنید را تصفیه کند و به محیط شما زیبایی خارق العاده ای ببخشد. گیاه فوق برای سگ ها و گربه ها ضرری ندارد. همچنین می تواند موارد خطرناک چون مونوکسید کربن، تری کلرواتیلن و زایلن را از بین ببرد.

گل سانسوریا

گل سانسوریا یکی از مهم ترین و بهترین گیاهان خانگی تصفیه کننده هوا است. این گیاه از آن جهت مهم است که علاوه بر توانایی حذف سمومی مانند فرمالدئید، بنزن و تری کلرواتیلن از هوا، یک گیاه بسیار مقاوم و زیبا است. اگر به دنبال یک گیاه آپارتمانی تصفیه هوا به با نگهداری کم و برگ های عمودی و سبز هستید، نگهداری گل سانسوریا در خانه یک پیشنهاد رد نشدنی برای منزل شما است.

مطالب مرتبط: 5 روش تکثیر آسان گل سانسوریا در خانه

گل تصفیه کننده هوا

ژربرا دیزی

اگر به دنبال یک گیاه گلدار و زیبا به عنوان گل آپارتمانی تصفیه کنندگی هوا هستید، یک گلدان با گیاه ژربرا می تواند نظر شما را به خود جلب کند. گیاه ژربرا نه تنها دارای گل های بزرگ و زیبایی است، بلکه یک گیاه تصفیه کننده هوا نیز هست. آنها به حذف تری کلرواتیلن و بنزن از هوای منزل شما کمک می کنند. به یاد داشته باشید این گیاه را در نزدیکی پنجره ها قرار دهید تا نور خورشید کافی در اختیار آن قرار گیرد.

سرخس بوستون

این مورد را می توان یکی از بهترین گیاهان تمیز کننده هوای داخل خانه در نظر گرفت. زیرا به راحتی می تواند سم فرمالدئید را از بین ببرد. باید در نظر داشته باشید که فعالیت سرخس به نسبت سایر گیاهان برای تصفیه هوا بیشتر است. به صورت کلی بیان می شود که سرخس می تواند ظرف مدت 1 ساعت یک اتاق کوچک را تصفیه نماید. اگر فلزات سنگین همچون جیوه و آرسنیک در خاک وجود دارد، سرخس می تواند به راحتی آنها پاکسازی نماید. سرخس ها گیاهان مقاومی می باشند و می توان از آنها در هر فضایی استفاده نمود. البته بهتر است تا برای آنها نور لازم را فراهم آورید.

گیاه زاموفیلیا

زاموفیلیا یا گیاه ZZ به دلیل توانایی خود در فیلتر کردن سمومی مانند زایلن، تولوئن و بنزن از هوا شناخته شده اند. آنها دارای برگ های سبز تیره و براق هستند و انعطاف پذیری و وفق پذیری بالایی دارند. با این تفاسیر نگهداری از زاموفیلیا برای محیط های کم نور بسیار مناسب است.

بیشتر بخوانید: روش نگهداری و مراقبت از گیاه رزماری در گلدان و یخچال فریزر

گل های تصفیه کننده هوای منزل

اسپاتی فیلوم

این گیاه را که با نام نیلوفر صلح نیز شناخته می شود، معمولا به خاطر گل های سفیدی که دارد بسیار محبوب است. اما بد نیست بدانید که این گیاه توانایی بالایی در از بین بردن آلاینده های معمولی هوا مانند فرمالدئید، بنزن و آمونیاک دارد. بنابراین خرید اسپاتی فیلوم می تواند به تمیزی هوای خانه شما بسیار کمک می کند. به علاوه رشد در شرایط نوری کم یا متوسط را می تواند تحمل کند. پس با نگهداری اسپاتی فیلوم یک گل آپارتمانی تصفیه کننده هوا با نگهداری آسان به خانه خود اضافه کنید.

گل پاپیتال یا پیچک انگلیسی

همانطور که از نامش پیداست پیچک انگلیسی نوعی گیاه آپارتمانی بالارونده است که در حذف فرمالدئید از هوای منزل شما به خوبی عمل می کند. اگر علاقه دارید یک گیاه تصفیه کننده هوا به صورت آویز و یا برای پوشاندن یکی از دیوار های منزل خود پرورش دهید، پاپیتال بهترین گزینه است.

فیکوس الاستیکا

گیاه فیکوس الاستیکا دارای برگهای بزرگ و پهن هستند که به حذف فرمالدئید از هوای منزل شما کمک می کند. آنها می توانند شرایط نور کم را تحمل کنند و مراقبت از آنها نسبتاً آسان است.

مطلب پیشنهادی: آشنایی با روش نگهداری گل مریم در گلدان و باغچه

گیاهان اکسیژه ساز

پتوس

یکی دیگر از گیاهان بالارونده و تصفیه کننده هوا، پتوس یا پیچک شیطان است. فرمالدئید، بنزن و مونوکسید کربن عالی است. این گیاه دارای برگ های قلبی شکل با طرح های متنوع سبز و زرد است. روش نگهداری از پتوس بسیار آسان و بدون دردسر است.

نخل لیدی

این نخل را با نام نخل راپیس نیز می شناسند. نخل لیدی در حذف فرمالدئید، آمونیاک و زایلن از هوای داخل خانه موثر است. آنها دارای برگ های بادبزن شکل و کشیده هستند و نسبتاً به شرایط نور کم، مقاوم هستند.

دراسنا مارجیناتا

این گونه دراسنا به دلیل ساقه های بلند و باریک و برگ های قوس دار و روبانی شکلش شناخته شده است. این گیاه نیز مانند بسیاری از گل های آپارتمانی تصفیه کننده هوا به فیلتر فرمالدئید، بنزن و زایلن از هوای داخل خانه کمک می کند.

گیاه گندمی

یا گیاه عنکبوتی در حذف فرمالدئید، زایلن و مونوکسید کربن از هوا بسیار عالی هستند. آن ها برگ های بلند و کمانی با نوارهای سبز و سفید رنگارنگ تولید می کنند که اغلب گیاهچه های کوچکی را تولید می کنند که از گیاه مادر آویزان می شوند. نگهداری آسان گندمی و همچنین خاصیت تصفیه هوای خانه، خصوصا آشپزخانه آن را تبدیل به یک گیاه محبوب کرده است.

مطالب مرتبط: آشنایی با 10 مدل از انواع گل گندمی همراه با تصاویر

گیاهان آپارتمانی تصفیه کننده هوا

گل داوودی

گل های داوودی علاوه بر گل های زیبا و جذاب شان، به حذف آلاینده هایی مانند فرمالدئید، بنزن و آمونیاک کمک می کنند. آنها نور روشن و غیر مستقیم را ترجیح می دهند و به آبیاری منظم نیاز دارند. پس اگر در نگهداری از گیاهان آپارتمانی حرفه ای هستید می توانید در خانه یک گلدان گل داودی به عنوان گل تصفیه کننده هوا داشته باشید.

گل آنتوریوم

آنتوریوم ها به خاطر گل های درخشان و قلبی شکل شان محبوب هستند. آنها در حذف فرمالدئید، آمونیاک و زایلن از هوا بسیار کارآمد هستند. برای نگهداری از گل آنتوریوم باید آن ها را در مناطقی با نور مناسب و بدون نور مستقیم خورشید قرار دهید.

گیاه فیکوس بنجامین

فیکوس بنجامین در واقع یک درختچه آپارتمانی است که می تواند یک زیبایی زیاد به دکوراسیون منزل شما بدهد. این گیاه در فیلتر کردن فرمالدئید، زایلن و تولوئن از هوای داخل خانه موثر است. آنها دارای برگ های سبز تیره و براق هستند و با مراقبت مناسب می توانند مانند یک درخت کوچک در گلدان رشد کنند.

گل آگلونما

گل آگلونما یا گیاه همیشه سبز چینی به دلیل توانایی خود در فیلتر کردن فرمالدئید و بنزن از هوا شناخته شده اند. آن ها دارای برگ های جذاب و طرح دار هستند و با شرایط نوری مختلف سازگار هستند. نگهداری از گل آگلونما در خانه می تواند به داشتن یک هوای پاک در منزل شما بسیار کمک کند.

مطالب مرتبط: آشنایی با انواع روش کاشت و تکثیر گل آگلونما در منزل

بهترین گیاهان تصفیه کننده هوا

داشتن یک گیاه سبز فواید بسیار زیادی دارد. از زیبایی گرفته تا ایجاد آرامش روح و روان و حتی سلامت فیزیک و جسم شما! همانطور که در بالا گفته شد یکی از مهم ترین خواص گیاهان آپارتمانی، خاصیت تصفیه کنندگی هوا است که در دنیای آلوده امروز، وجود این گیاهان در گوشه و کنار شما بسیار حائز اهمیت است. اگر به دنبال خرید یک گل تصفیه کننده هوا هستید، گل بازار انواعی از این گل ها را در میان محصولات خود دارد. کافی است با چند کلیک یکی از آن ها را سفارش داده تا به راحتی آن را درب منزل تحویل بگیرید.

توضیحات
Leave your comment
Your email address will not be published
Tags were not found